Windesheim-student Evita Logtenberg is afgelopen donderdag in De Makersfabriek in Zwolle verkozen tot ‘Studentondernemer van 2024’. Die titel won ze met haar eigen bedrijf Fittastic Sportswear, waarmee ze zowel online als in winkels haar eigen sportkleding verkoopt. Ook was een er een publieksprijs, die ging naar mbo-student Albert Baarssen van SVO Vakopleiding food. De jonge eigenaar van een wiswinkel kreeg online veruit de meeste stemmen.
De bekendmaking op 13 juni viel samen met de lancering van het nieuwste magazine van kennisplatform INN’regio Zwolle, een van de initiatiefnemers van ‘Studentondernemer van het jaar’ en voor het vierde jaar op rij organisator van de verkiezing. Dagvoorzitter Jenneke Palland, business development manager bij Rabobank, riep als eerste Jan-Ernst van Driel het podium op. Hij is naast directeur van Deltion College ook adviesraadvoorzitter van INN’regio Zwolle. ‘Van de studenten wil maximaal 5 procent ondernemer worden. Dat kunnen er nog veel meer worden, daarom is deze verkiezing een belangrijk initiatief’, zei hij. Van Driel vertelde ook over zijn droom om in Regio Zwolle de verkiezing ‘Studentondernemer van Nederland’ te organiseren.
Die ambitie sluit perfect aan op de uitbreiding van het aantal scholen in Regio Zwolle dat dit jaar meedeed aan de verkiezing. Want voor het eerst deden ook hbo-scholen mee. Evita is dan ook de eerste hbo-studentondernemer die de titel wint. De jonge ondernemer uit Hardenberg startte tijdens de coronaperiode met Fittastic Sportswear. Inmiddels verkoopt ze haar artikelen via haar webshop en in tientallen winkels, waaronder zelfs één op Bonaire. Ze is blij verrast met de titel. ‘Ik kom niet vaak leeftijdsgenoten tegen die ook aan het ondernemen zijn. De andere kandidaten hebben ook prachtige bedrijven en heel creatieve ideeën. Ik zag het ook echt niet aankomen dat ik ging winnen’, zegt ze.
Passie en risico
Vakjuryvoorzitter Jelle Weever, ondernemer en voorzitter MKB-Nederland Regio Zwolle, onderbouwt de winst van Evita: ‘Ze heeft onder meer gewonnen omdat ze risico heeft genomen om te investeren in haar merk en om de passie die ervan afspat.’ Ondernemers Gijs Hemmink, Petro Vosselman en René Breman maakten de vakjury compleet. ‘Wij hebben heel zakelijk naar de kansen van het bedrijf, de producten en de aanpak van de ondernemer gekeken’, legde Weever uit.
‘Aan de andere kant is ondernemen ook bekend worden bij je doelgroep en je product letterlijk en figuurlijk verkopen. Die kracht is gemeten met de stemmen van het publiek en levert de publiekswinnaar op. Dat is Albert Baarssen met zijn viswinkel Vis van Baarssen in Emmeloord heel goed gelukt.’
Enthousiaste wethouder
Ook de Zwolse wethouder Paul Guldemond was aanwezig en sprak de zaal toe. Hij vertelde enthousiast te zijn over de verkiezing. ‘Voor de tijd waarin we in leven en de transities die op ons afkomen, heb je goede ondernemers nodig. Wat ik heel mooi vind, is dat studentondernemers aan de slag gaan met de uitdagingen waar wij als beleidsmakers mee bezig zijn, waaronder: personeelstekorten, duurzaamheid en digitalisering.’
Logtenberg ontving naast een door Cibap ontworpen bokaal een prijzenpakket van INN’regio Zwolle, een presentatie op een netwerkborrel van MKB-Nederland Regio Zwolle en een masterclass schrijven voor bedrijven van MCM tekst.
De Makersfabriek
Naast de verkiezingsuitslag was er op het voormalige Philipsterrein aan de Ceintuurbaan in Zwolle ook de opening van een nieuwe locatie: De Makersfabriek, het terrein voor techniek en transitie. De locatie is een initiatief van Breman, expert op het gebied van duurzame en energiebesparende oplossingen, en heeft als doel een stimulerende plek te zijn voor transities die nodig zijn. René Breman, derde generatie van het familiebedrijf Breman: ‘Op dit terrein komen innovatie, onderwijs en ondernemerschap samen. Het terrein brengt die werelden bij elkaar om stappen te maken in de transities. Samen vormen al die partijen een dynamische gemeenschap die de wereld verbeteren.’
Magazine
Tenslotte werd deze donderdagmiddag ook de zomereditie van het magazine van kennisplatform INN’regio Zwolle gelanceerd. Deze negentiende editie staat in het teken van de Regio Deal Regio Zwolle, een samenwerking tussen het Rijk en Regio Zwolle waarmee de komende jaren 90 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de brede welvaart. Uitgever Annet Spijkerman van A2 Business is blij met resultaat. ‘Na het lezen van alle artikelen kan ik alleen maar zeggen: wat een geweldig mooie regio hebben we!’
Volgens wethouder Guldemond komt het belang van de Regio Deal Regio Zwolle goed naar voren in het magazine. ‘We hebben een agenda richting de toekomst neergelegd. Dat dit magazine in het teken van de Regio Deal staat, zorgt ervoor dat we heel goed kunnen uitdragen wat we hier in de regio doen voor de toekomst.’