Op de techniekopleidingen van het Vechtdal College in Hardenberg, onderdeel van Landstede Groep, lopen ze voorop op het gebied van extended reality (XR). Een verzamelnaam van drie verschillende virtuele werelden: augmented reality (AR), mixed reality (MR) en virtual reality (VR). Grote aanjager is docent Ewout Warringa die in 2017 de HoloLens, een MR-toepassing, op zijn school introduceerde.
Ewout kwam op het idee om de HoloLens aan te schaffen, toen hij merkte dat leerlingen bouwtekeningen niet meer snapten. De HoloLens is een bril met doorzichtige glazen. ‘De glazen van de bril scannen de ruimte en weten wat bijvoorbeeld een muur, plafond of een tafel is. In die doorzichtige ruimte kan de HoloLens 3D-hologrammen plaatsen die we ook vast kunnen pakken met onze handen. ‘De HoloLens neemt in bepaalde opdrachten de instructietaak van de docent over, zodat ik en mijn en collega’s meer tijd hebben om leerlingen persoonlijke aandacht te geven’, zegt Ewout.
In ons artikel pleit Ewout, een grote naam in de XR-wereld, ervoor dat het onderwijs een XR-beleid ontwikkelt. ‘Nu is XR vooral afhankelijk van individuele initiatieven, maar er zijn extra mensen nodig die ook weten wat de laatste ontwikkelingen zijn en kunnen laten zien waarbij XR kan helpen.’